Utolsó hozzászólások

  • ZöPö_: @David Bowman: Igen. A Berijev-Bartini VVA-14, ott van, amiről írtam a posztban. De sem KM, sem a... (2018.10.09. 18:20) Nagy ekranoplán poszt, 1.: Így írtok ti
  • David Bowman: @ZöPö_: Volt amelyik 6000m magasan is tudott repülni valami 500 Km/óval. (2018.10.09. 16:22) Nagy ekranoplán poszt, 1.: Így írtok ti
  • City Mouse: index.hu/belfold/2017/01/19/titokban_temettek_el_az_egykor_rettegett_elso_titkart_szegeden/ (2017.01.19. 11:07) Zadorov története
  • ZöPö_: @WLaci: bocs, nem válaszoltam neked. Tegnap kicsit(?) zaklatott voltam, a f*szbúkon is ment ez a c... (2016.05.18. 20:59) Puncsfagyi mellszőrrel
  • Petya7210: @ZöPö_: El fogadom. De ne mond már meg azt is, hogy hogy beszéljek, meg milyen az igényszintem. XD... (2016.05.18. 16:24) Puncsfagyi mellszőrrel
  • Utolsó 20

Címkék

Címkefelhő

Kapcsolat

Engedély

Creative Commons Licenc

2018.09.11. 09:11 ZöPö

Szeptember tizenegyedikék

Az élet valahogy úgy hozta, hogy jó pár szeptember tizenegyedikére lehet emlékezni. Bár nagyon fiatal voltam, vannak emlékeim 1973-ról és tűpontosan meg tudom mondani, hol voltam és mit csináltam 2001-ben, amikor elkezdődtek a történések. Ha választanom kell, mégis egy sokkal felemelőbb szeptember tizenegyedikére szavazok.

1989. szeptember 11-én, pontosabban az előtte való napokban Magyarország akkori vezetése jelesre vizsgázott a Szabadság vagy az Emberi Jogok Tisztelete tantárgyakból. Akkor már hosszú hetek óta várakoztak az NDK polgárok ezrei Magyarországon, akik eltökélték, hogy az életüket szabadságban és demokráciában akarják leélni - az NSzK-ban. 

A magyar kormány ... úgy döntött, hogy ideiglenes jelleggel felfüggeszti az 1969-ben kötött magyar-keletnémet megállapodás vonatkozó pontjainak hatályát, és az NDK polgárait minden olyan államba kiengedik, amely engedélyezi be- vagy átutazásukat. ... A szeptember 11-én 0 órakor hatályba lépett döntést a nagyközönség szeptember 10-én tudta meg, este jelentette be Horn Gyula külügyminiszter a televízióban ... Ezt követően, szeptember 11-13. között sok ezer NDK-állampolgár távozott Ausztrián át az akkori NSZK-ba.

(múlt-kor.hu)

 Tizedike vasárnap este volt, a bejelentés után mégis azonnal megindult a tömeg Hegyeshalom felé, és az összes szeptember tizenegyedikék és hétfők hangulatából az az eufória maradt meg bennem, amit együtt éreztem a boldog német fiatalokkal.

Utána nagyon sokáig jó volt Németországban magyarnak lenni. Itt van például ezen az elrontott, de nekem mégis kedves fényképen az a barátságos bácsi, aki 2012-ben a stuttgarti repülőtéren kalauzolta a társaságunkat, amikor az ott őrzött hajdani maléves Tu-154-es repülőgépet "látogattuk" meg. Percekig szorongatta a kezem - egy vadidegen ember kezét - és elmondta, hogy mi, magyarok mennyire nagyszerűen viselkedtünk és ő ezért (egykori NSzK állampolgárként is) mennyire hálás nekünk.

Nem tudom, 2018-ban még mindig ugyanígy vélekedik-e.

stuttgart.jpg

 

Szólj hozzá!

Címkék: berlin história nyolcvanas évek tu-154


2017.12.22. 23:00 ZöPö

Globemaster szelfi

   Ígérem, nem foglak hangzatos nevekkel, kódokkal vagy műszaki adatokkal untatni. Ha mégis igényelnéd, kattints bátran a linkeken! :-) 

   Az úgy volt, hogy tegnap az LKK jóvoltából eljuthattam a Pápai Bázisrepülőtérre (itt is, még egyszer: köszönöm!). A lelkiállapotomat valahogy úgy képzeld el, mint dr. Grantét a Jurassic Parkbéli első vizitje elején. Tudja, hogy valami hatalmasat fog látni, de amikor odaér és meglátja, maga sem hiszi el, hogy tényleg mekkora. A továbbiakban, bármily nehéz is lesz, igyekszem mellőzni az óriási, eszméletlen, bazi nagy, hombár és hasonló szakszavakat is. :-) Ott van először is a hangár. Jó, láttál már nagy épületet, de itt nincsenek szintek, ez belül üres! Az a valami, aminek ezt szánták, helyenként öt emeletnyi magas. És ennek van egy ajtaja, na jó, kapuja, amit ki-be nyitogatnak-csukogatnak, amikor azt a valamit beviszik vagy kihozzák.

1_00001.jpg

   Az oldalablakon át látszik is, hogy az a valami éppen bent van. Ott a farka. A függőleges vezérsík.

 Megáll velünk a busz az épület mellett, kiszállunk, belépünk az épületbe és akkor egyszerre csak elénk tárul EZ:

2_00001.jpg

190 centi magas vagyok és nem, nem guggoltam le a fenti kép elkészítése kedvéért. Ez bizony ekkora. Simán rohangálhatnék a hajtóművek alatt, nem verném be a fejem. Most már nem dr. Alan Grant vagyok, hanem Jónás a Cet előtt. Mert ez bizony be fog engem kebelezni, máris.

3_00001.jpg

   Nem tudom, hallani-e a bálna szívverését, ha melletted úszik el. A Globemasterét igen. Olyan gépcsarnok-hangja van. Amíg a gyomrában vagy, ha nem is zavaróan, de folyamatosan hallod. Ez a szerkezet él. És mivel azt ígértem, hogy nem lesznek sem műszaki adatok, sem válogatott jelzők a méretekre, csak egy példát hozok. Orville Wright 1903. december 17-i világelső repülése a repülőszerkezettel, a megtett távolsággal és az elért magassággal, mindenestül elfért volna ebben a raktérben. És ez a raktér elemelkedik a földtől és repül.

4_00001.jpg

   A belső lépcsőn úgy egy emelet magasságba kapaszkodva jutunk a pilótafülkébe. Avionika minden mennyiségben. Azon a repülő szerkezeten, amivel Louis Blériot 1909. július 25-én átrepülte a La Manche csatornát, egyetlen műszer volt. Nem titok, az olajhőmérsékletet mérte. Minden másra elegek voltak a pilóta érzékszervei.

5_00001.jpg

   Ez pedig kérem az impertinencia netovábbja. Szerzőnk, akit szolgálati ideje alatt honvédból is lefokoztak volna, ha lehet, és a B kategóriás jogosítványt is csak második nekifutásra volt képes megszerezni, beleült a kapitányi székbe. Szerencsére - mint az az előző képen is látható - a látogatásom alatt a glass cockpit egyik kijelzőjén folyamatosan világított a NO TAXI felirat, ezt tudomásul véve, hazafelé is busszal utaztam.

Szólj hozzá!

Címkék: fotó gépház utazás ferihegy katonaság repülőgép járművek


2017.11.04. 17:00 ZöPö

Protiwinsky nyomában, III.

csopak1.jpg

A csopaki csonkatorony, a háttérben Tihany

csopak2.jpg

Protiwinsky nyomában, I.
Protiwinsky nyomában, II.

 

Szólj hozzá!

Címkék: fotó balaton


2017.10.15. 22:00 ZöPö

Agymenők baki

Tudjátok, vannak azok a gyűjtemények, amelyek a kedvenc filmjeink kisebb-nagyobb hibáit sorolják fel. A birodalmi rohamosztagos lefejeli az ajtófélfát a Halálcsillagon, Jack Dawson egy olyan horgásztóról mesél Rose-nak, ami, lévén mesterséges, a Titanic idején még nem is létezett, a repülő hajtóművének felszálláskor kinyílik a sugárfordítója, vagy a halálhörgés-siralom-mindmeghalunk, a gép meg nyugodtan repül enyhén emelkedve, na ilyenek. Szóval, a napokban egy facebookos csevelyből szörnyű felismerésem támadt: HIBA VAN AZ AGYMENŐKBEN!!! :-) Nagy Gábor empirikusan, Balázs Viktor tudományosan megerősítette: Penny piros kabrió Golfjában soha nem világíthat a motorellenőrzés lámpa, mert az 1980-as Golfokban, mivel még nem volt számítógépes motorellenőrzésük, ilyen jelzőfény nem volt. Nosza, szépen megfogalmaztam és beküldtem az IMDb-nek, rövid gondolkodás után ki is tették. Tessék, valamivel hozzájárultam az egyetemes filmesbaki-történethez. :-) Gábor, Viktor: köszönöm, fiúk!

vwcabrio.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: film internet joke nyolcvanas évek járművek


2017.03.20. 15:30 ZöPö

Sturm und Drang

Merthogy nem végzett mindenki klasszika-filológia szakon (én sem, piha!), mielőtt egyetlen szót is ejtenénk az M3 autópálya főváros alatti szakaszán szerzett irodalmi élményeimről, öntsünk tiszta vizet a pohárba és tisztázzuk, mi is az a Sturm und Drang. A Wikipédia idevágó cikkelyét idézem a Nyájas Olvasó engedelmével, némileg rövidítve:

Sturm und Drang – németül „vihar és vágy”*: a német irodalmi felvilágosodás jelentős szakaszának, egy elsősorban az 1770-es években fellépő szellemi mozgalmának az elnevezése (...) a kor­szakot „zseni-korszaknak” (Geniezeit, Genieperiode) is nevezik.
Vezéralakjai, a filozófus J. G. Herder és a költő J. W. Goethe (...) az irányzat egyik meghatározó szereplője Friedrich Schiller. Képviselői szembefordultak a francia klasszicizmus és a korai felvilágosodás irodalmának racionalista kánonjával, de általában a merev racionalizmussal és a felvilágosodás laposnak tartott emberképével is – ugyanakkor csatlakoztak a felvilágosodás szentimentális és preromantikus mellékáramlatához, amennyiben élesen bírálták a „természetellenes” társadalmi rendet és annak rendi korlátait, merev konvencióit és életidegen morálját. Nyilvánvalóan hatott rájuk Jean-Jacques Rousseau kultúrkritikája és Edward Young zsenielmélete, de a pietista vallásos hagyomány is.
A mozgalom eszmei vezérmotívumai az önmegismerés, az egyénnek mint testi-lelki egésznek a szabadsága, az érzelmek és az érzékek, az ösztönök és a spontaneitás fölszabadítása voltak. A természet megismerése és a természetközeliség minden élőnek és minden alkotásnak a forrása; az individuum természet adta képességeinek legmagasabb fölfokozása pedig a zsenialitás. Az alkotó művész mint eredeti géniusz (Originalgenie) egyszeri és összehasonlíthatatlan jelenség; az egyes népek, nyelvek és kultúrák belső lényegét pedig a hasonló jellegű ősi és népi költészetben megnyilvánuló néplélek hordozza. A mozgalom nagy hatást gyakorolt a későbbi német klasszicizmusra és még inkább romantikára, nemcsak az irodalomban, de a filozófiában is.

* a szerző megjegyzése: a „vihar és vágy” bár kétségtelenül pontos fordítása a német szavaknak, megkockáztatom, hogy a „felhőszakadás és baszdüh” plasztikusabb értelmezése lehetne a fogalomnak, minő szerencsére engem erről senki nem kérdezett meg soha.

 Hajtat tehát a Csekélyértelmű a kies Gödöllői-dombság irányába (trallala, trallala, pritty-pretty-prütty), majd nem sokkal az M0 gyűrűt elhagyva, tehát még közvetlen a főváros szellemi bűvkörében az alábbi tábla robban a retinájába:

 sturm.jpg

Két hete még némi náci szimbolika kísérte az üzenetet, melyet a közút kezelője láthatóan papírok fehér íveinek a sérelmezett területre való applikálásával igyekezett eltüntetni, az okkult ornamentika maradhatott. Az eredeti közlést tevő illető, mintegy kompromisszumként a verbális üzenetet újrafestette: STURM UND DRANG.

Annyira, de annyira szeretném tudni: vajh' valóban a XVIII. századi német irodalom nagy tisztelője lakik valahol szerényen a Sikátorpuszta és a Kukukkhegy közötti szelíd lankákon?

Az alábbi párbeszéd pusztán az írói képzelet játéka. Soha, sehol nem történt meg és a jövőben sem fog.

- Kellene valami jó szlogen! Amitől a migráncs is becsokizik azonnal.
- Ja! Mondjuk legyen benne, hogy Sturm. Tudod, Sturmabteilung, Sturmbannführer, ilyenek.
- Várj, beírom a gugliba... Itt is van: Sturm und Drang. Ez jó. Erőt sugároz. Lehet vele drasztikulálni.
- És mit jelent?
- Franc se tudja. Itt van, Gőte meg Siller... Németek, ez jó. Árja faj.
- Az kevés! Nézd meg azért, kik voltak ezek.
- Már írom is a keresőbe... Hoppá, megvan! „Nahát ha sillert csinálsz, azt meg is issza Gőte.”
- És ezt ki mondta?
- Valami Nyilas Misi.
- Nyilas? Öcsém, ez kell nekünk! Sturm und Drang! Sturm und Drang!

Még egyszer: a történet szereplői kitaláltak, mindennemű vélt vagy valós hasonlóság a valósággal pusztán a véletlen műve.

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: irodalom joke história vazze!