Utolsó hozzászólások

Címkék

Címkefelhő

Kapcsolat

Engedély

Creative Commons Licenc

2012.12.16. 15:20 ZöPö

A gumicsolnak meg az ELT bója

 

 

"Ültem csolnakomban
Habzó vízen,
Hallék zúgni darvat
Röptébe fenn.
Röpülsz égi vándor,
Föld s víz felett,
Vajha szállni tudnék
Én is veled!"

Nem tudom, a Boeing alkalmazottjai Everettben (Washington állam) ahol a 747-eseket szerelik össze, olvastak e Kölcsey Ferenctől bármit is. Ha mégis igen, ők biztos nem a darvakra gondolnak csolnakázás közben.

liferaft.jpg

Vannak ezek a jó kis Urban Legend sztorik, amelyek keringelnek internetszerte. Olvasgatásuk oly alkalmas a munkaidőnk elb... eltöltésére (ne siess feljelenteni, ma vasárnap van... :-)). Az egyik imígyen szól:

2004 őszén néhány reptéri Boeing-alkalmazott elhatározta, hogy elcsór egy életmentő tutajt egy 747-esről. Sikeresen lejuttatták a gépről és hazavitték. Pár perccel azután, hogy ringatózni kezdtek vele a folyón, a Parti Őrség feléjük repülő helikopterére lettek figyelmesek. Kiderült, hogy a koptert az az irányjeladó bója vezette rájuk, amely automatikusan működésbe lépett a mentőtutaj felfújásakor. Az urak nem Boeing-alkalmazottak többé.

A fenti történet kétségtelenül érdekes és morálisan is pozitív, azért kezeljük erős fenntartással. Először is azért, mert a magam részéről nem hiszem, hogy azok az alkalmazottak, akik ilyen szinten hozzáférhettek egy tutajhoz, ne tudtak volna róla, hogy automatikus ELT bója van bennük. Másodszor is azért, mert nincs is. :-) Legalábbis a snopes.com legendavadász oldal szerint, a 747-eshez ilyen opció nincs, legfeljebb a 777-eshez. Ezt viszont én nem hiszem, persze mindig sietek leszögezni, hogy laikus és dilettáns vagyok. Szeretném viszont megnyugtatni azokat, akik 1946 és 2012 között a Malév utasai voltak, hogy már az Il-18-asokon is volt ilyen szerkezet. Megmutatom, hogy nézett ki és hogy működött.

boja1.jpg

A Malév Il-18-asain rendszeresített BE-369 ELT bója üzemkészen

Akku: "merkuri" akkumulátor
Az akku 2 évente cserélendő, egyszeri működtetésre alkalmas
Frekvencia: 121 MHz és 243 MHz (egyidejűleg)
Teljesítmény: 400 mW
Üzemmód: A2 (hangzó távíró)
Moduláló frekvencia: 300-tól 700Hz-ig folyamatosan változó
Telep feszültsége: 13,4V
Működési idő: 48 óra
Méret: 15x70cm

 

Működtetése szárazföldön:
- szalagokat eltávolítani
- az antenna felcsapódik, benyomja a mikrokapcsolót, amely indítja az adót

 

Tengerben:
- zsinórt a tutajhoz erősíteni
- a rádiót vízbe dobni

- a szalagok a víz hatására leoldódnak, kinyílik az antenna, indul az adó

 

Forrás: Il-18 Légiüzemeltetési Utasítás, I. könyv, Rádiós berendezések
(Kiadó: Malév Műszaki Osztálya, Budapest, Ferihegy, 1974)

boja2.jpg

A bója felső része. A tépőzár nyitásával vagy a víz hatására történő leoldódásakor felcsapódik az antenna és az alatta lévő mikrokapcsoló beindítja a szerkezetet. A rádióadó elkezdi sugározni a vészjeleket, a stroboszkóp-fények villogni kezdenek.

boja3.jpg

Használati utasítás: markold meg a bóját, a másik kezeddel rántsd meg a piros pöcköt, ennyi.

boja4.jpg

boja5.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: tudomány repülőgép járművek il 14 tu-154


A bejegyzés trackback címe:

https://route66.blog.hu/api/trackback/id/tr874968118

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.