Utolsó hozzászólások

Címkék

Címkefelhő

Kapcsolat

Engedély

Creative Commons Licenc

2009.04.30. 12:00 ZöPö

A Valkűr és a gemkapocs

Ha lenne az Egészen Különleges Repülőgépeknek Top 10-es listája, az XB-70 Valkyrie feltétlen rajta kellene legyen. Szuperszonikus (3 Mach), nagy magasságú távolsági nehézbombázónak szánták, a B-52-esek kiváltására. A fejlesztője, a North American Aviation elképesztő mennyiségű újítást és korábban soha, sehol nem alkalmazott technikai megoldást épített bele. A szárnyak külső fele például nagy sebességen 65°-ban lehajtható volt, ez egyrészt javította a gép iránytartását, mert függőleges stabilizátorként működött, valamint a compression lift jelenségnek köszönhetően megnövelte a felhajtóerőt, így a Valkyrie volt a világon a legjobb felhajterő-légellenállás aránnyal rendelkező szuperszonikus repülőgép. Csakhogy közbeszólt a történelem, pontosabban az U-2 incidens, kiderült, hogy a szovjeteknek igenis van technikájuk ahhoz, hogy a nagy magassságban és nagy sebességgel repülő gépeket nem csak, hogy bemérjék, hanem le is szedjék az égről. Az ultramodern csodagép paradox módon úgy avult el, hogy mindössze az első két prototípus készült el belőle.


A képen a második prototípus

Ezzel a második példánnyal történt éppen 43 évvel ezelőtt, 1966. április 30-án az alábbi eset. Al White és Joe Cotton berepülőpilóták több, mint fél órás repülést terveztek erre a napra, teljes, 3 Mach feletti sebességen. Röviddel a felszállás után Cotton behúzta a futóművet. Az orrfutó azonban összeakadt a futóműakna fedelével és „se kint, se bent” állapotban maradt. Megkísérelték újra kiengedni, de a hidraulikus rendszer felmondta a szolgálatot. A tartalék elektromos rendszerrel való próbálkozás eredménye mindössze egy pukkanás volt, miközben az a rendszer is csődöt mondott. A gép törzsének és hajtóműveinek elrendezése miatt a hasraszállás eleve reménytelen volt, annyira, hogy a North American még csak szimulálni sem próbálta. Al White kétszer is megpróbálkozott a touch-and-go manőverrel, hátha a zökkenés kiszabadítja az orrfutót és majd a gravitáció lehúzza kiengedett helyzetbe, de nem jártak sikerrel. Pillanatok alatt a katapultálás és következésképp a gép elvesztése lett az egyetlen lehetőség.


A beragadt orrfutó és a kísérő B-58 Hustler orra

Üzemanyag azonban volt bőven, úgyhogy amíg White és Cotton az Edwards légitámaszpont fölött keringtek, a mérnökök odalent lázasan túrni kezdték a tervrajzokat és kézikönyveket. Végül Cottont hátraküldték a kabin végébe, hogy nyisson ki néhány szervízpanelt és közvetítsen a lenti fiúknak, hogy mit tapasztal. Több, mint két órás körözés után a problémát egyetlen elektromos biztosítékra vezették vissza. Most már csak Cottonnak kellett megtalálnia a megoldást, hogy rövidre zárja a két érintkezőt. Az XB-70-esen viszont sem izzókészlet, sem szerszámosláda nem volt, az túl egyszerűvé tette volna a dolgokat. Cotton azonban felhozta a fedélzetre az irattárcáját, amiben talált egy jó kis vastag iratkapcsot. Azt kiegyenesítette, a közepét megfogta a bőr pilótakesztyűvel és benyomta a biztosíték helyére. White rácsapott a kapcsolóra a műszerfalon és - zzz!, mennyei muzsika - máris hallották, amint a futómű a helyére ereszkedik.

Másnap több újság megírta, hogy a pár centes iratkapocs megmentette a 750 millió dolláros repülőgépet.

Neked rendben van az izzókészleted? :-)

3 komment

Címkék: história repülőgép


A bejegyzés trackback címe:

https://route66.blog.hu/api/trackback/id/tr341107956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cricket 2009.05.11. 12:48:25

Na, ezt bírom, hogy egy hete kerülgetem ezt a post-ot, hogy ááá, úgyse csajos téma ez, aztán meg kiderül, hogy szórakoztató és tanulságos. :)

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2009.05.11. 13:44:20

@Cricket: Csajos témát vársz egy morózus vénembertől, Kistücsök? :-) Na jó, vettem az adást, majd kitalálok valamit.

Egyébként szigorúan igyekszem minden igazi tudományt kimoderálni a történetekből, azaz tilos a képlet, egyenlet, durva terminus technicusokkal teletűzdelt mondatok, szóval csak olyan NatGeós "népszerű-tudományos" stílusban próbálom nyomni.

syneclips 2011.04.29. 00:06:21

jó kis sztori! :)

Üdv: Spanyol János