Utolsó hozzászólások

Címkék

Címkefelhő

Kapcsolat

Engedély

Creative Commons Licenc

2008.09.08. 16:00 ZöPö

Misztikus helyek, 4.: U-Bahnhof am Alexanderplatz

Nem tudom, mennyi az igazság a történetben, felelősséget semmiért nem vállalok, mert Farkasházy Teddynek én már a kérdéseit sem hiszem el, mindenesetre ő írta egyszer régebben a Hócipőben, hogy a Rádiókabaréval a még megosztott Berlinben jártak. Mikor megtapasztalták itt is – ott is a körülményeket, Boncz Géza valami hasonlót mondott unter uns, a Rádiókabaré csapatának:
- Olyan szellemvasutat kellene csinálni, amire felül az ember Nyugat-Berlinben, elindul, aztán hirtelen átkanyarodik Kelet-Berlinbe, és akkor az utasok sikítanak.
Géza zseni volt, valamire nagyon ráérzett, ilyen „szellemvasutak” léteztek. Ha nem is vidámparki attrakcióként, de sima, hétköznapi gyorsvasútként, és a berliniek nem sikítottak, fel sem néztek az újságból, a beszélgetők vagy nézelődők inkább a kocsi belseje felé fordították a tekintetüket.

A berlini falat pontosan a megszállási övezetek határán húzták fel. Azokat viszont nem úgy állapították meg, hogy bármiféle gyakorlati, mindennapi életbeli jelentőséget szántak volna neki. A határvonalak, és ebből eredően a fal nem csak kerületeket választott el egymástól, hanem néhol utcákat hosszában vagy széltében, házakat keresztben, közműveket teljesen esetlegesen, és végül ide vagy oda eső szakaszokra vágta a berlini U-Bahn és az S-Bahn vonalait. Még egyszer: egyetlen amerikai, angol vagy francia nem gondolta soha, hogy ezeken a pontokon valaha is kézzel fogható, sajnos pontosabban agyonlövés terhe mellett meg sem közelíthető, valóságos határ lesz.

Mégis lett.

A nyugat-berliniek valamiféle furcsa rezignációban és tudathasadásban éltek: noha a jóléti, a Keletnél mindenképpen szabadabb világban éltek, az életüket mégis naponta befolyásolta a Fal, de igyekeztek úgy tenni, mintha tudomást sem vennének róla. Azokon az U-Bahn vagy S-Bahn vonalakon, amelyek egy-egy szakasza Kelet-Berlinbe esett, a forgalom majdhogynem zavartalanul folyt. Mindössze a szerelvények nem álltak meg. Lassítani műszaki okokból szükséges volt, sőt, az utastájékoztató rendszer kiírta az állomás nevét, a hangosbeszélő bemondta. A vonatok kísérteties, gyengén megvilágított, teljesen üres állomásokra futottak be. Az enyémhez hasonló érdeklődő tekintet persze megpillanthatta a keletnémet határőrség kutyás-géppisztolyos járőreit, de igazán nem volt feltűnő. Épp, csak jelzésértékű. A menetrendeken minden állomás szabályszerűen, német alapossággal fel volt tüntetve, érkezési és indulási idővel, mindössze a térképeken az ilyen megállókat teli kör helyett üres jelölte, mellette a lakonikus „Bahnhöfe, auf denen die Züge nicht halten” (pályaudvarok, amelyeken a vonatok nem állnak meg) magyarázattal. Hogy miért nem, arról persze egy kanyi hang se. Tudta azt úgyis mindenki.

Berlini ismerős házaspár hölgytagja mesélte 1987-ben, amikor mi magyarok már szabadabban utazhattunk (így a fent említett vonalakon is), számukra még a Honecker-rezsim szabta meg a koordináták szabadsági fokát:

- Én az egyetemtől, ahol tanítok, kutatási megbízatást kaptam, így határozatlan időre szóló, tetszőleges számú utazásra jogosító útlevelet kaptam Nyugat-Berlinbe. Néha pihenésképpen felültem egy emeletes busz felső szintjének orrába és csak utazgattam körbe-körbe a városban. Egyszer az U-Bahnon egy könyvet olvastam, mélyen belefeledkezve az olvasásba. Hirtelen arra eszméltem fel, hogy a szerelvény lassít és a hangosbemondó közli: Alexanderplatz. Összeugrott a szívem és egy pillanatra megzavarodtam: hol is vagyok éppen? Komolyan, azt sem tudom, hogy hol van a felszínen az U-Bahn lejárata!


Az U-Bahn lejárata az Alexanderplatzon, 2008 nyarán

Persze Ingrid semmiféle misztikum nyomára nem bukkant. Az Alexen mindig is ott volt a metró lejárata, legfeljebb csak a tisztán kelet-berlini U2 és U5 vonalak peronjaira lehetett eljutni. Hogy az átjárást a gaz imprilista faszista U8 peronjára hogyan takarták el, ha valaki emlékszik, írja meg!


Nagyobb térképre váltás

2 komment

Címkék: fotó berlin história misztikushelyek


A bejegyzés trackback címe:

https://route66.blog.hu/api/trackback/id/tr20654049

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Herb · http://herb.vorbis.hu 2008.09.10. 14:27:42

Kedves ZöPö, a magam részéről meredeken, sőt, ortogonálisan érdeklődöm a FAL tematikája specifikációjának esszenciállis és pláne egzisztentikus irányába, vertikálisan és horizontálisan, a topográf minden irányába'.
Ide értendő a híres, méltrán híres ókori filozófus és gitárszerelő, R. Waters hasonló című alkotását.

A berlini fal számomra kultikus jelentőségű, és ennek jegyében rendszeresen eredménytelenül kutakodok a neten a FAL nyomai után, főleg a nyugat-berlini oldalon, mert ott nem őrizték annyira. Keresnék továbbá olyan Berlin-térképet, amelyen a Fal nyomvonala látható.

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2008.09.10. 15:39:40

Nagyon jó, a Falra még vissza akarok térni, itt van a fejemben egy post, eredetileg ebbe szántam, aztán rájöttem, hogy megérdemel egy külön írást. Pontosan a térképekről akarok írni.