Utolsó hozzászólások

Címkék

Címkefelhő

Kapcsolat

Engedély

Creative Commons Licenc

2008.08.25. 21:30 ZöPö

Gyerekhalál Szentendrén

Ismét a 11-es út, ismét a legbelebb belterület.

És ismét gyerekeket temettünk.

Röviden a tények: K. Krisztián, 17 éves. Van családja, akik megtanították erre-arra. 2000-ben, Zoltai Marci és Zoltai Petra halálakor kilenc éves volt, tehát tudnia kellett a tragédiáról. Krisztián valószínűleg iskolába is járt, általánosba meg középbe. Ezt-azt nyilván ott is megtanult. Sajnos, a fizikát nem tanulta meg, hogy például a csúszási súrlódási erő mindig sokkal kisebb a tapadási súrlódásinál, vagy, hogy a körmozgás (például egy kanyarban) kényszermozgás, azaz fenntartásához erő szükségeltetik (ez az erő példánkban éppen a gumi és a talaj közötti tapadási súrlódási erő), melynek megszűntével a mozgás azonnal átalakul egyenes vonalú mozgássá, amit (ismét csak tapadás híján) az út menti fa vagy villanyoszlop állít meg. Krisztián ezért kikapcsolta édesapja ötös BMW-jén a kipörgésgátlót, mert azt viszont már tudta, hogy úgy jobban lehet driftelni. Krisztián maga mellé ültette tizenöt éves barátait, akik ugyanúgy öltöznek vagy beszélnek, mint a felnőttek, csak épp a vén gecik által hozott szemét törvények miatt még nem vezethetnek autót, vazze. Na jó, törvényesen nem. Így aztán előttük ő lehet a menő. Van kivel, van mivel, a hol már nem lehet gond, arra éppen jó lesz a 11-es út.

Nem, ember ép ésszel nem közlekedhet városban kétszázzal. Erre mondják: beszűkült tudatállapot. Amikor nem mérlegeled, hogy mibe kerül, nem mérlegelsz, hogy mi lesz a tetted következménye, csak meg akarod tenni. Van, aki sportol, és élsportoló lesz, mert a versenyen a beszűkült tudatállapot a dobogó legfelső fokára repíti. Krisztiánt gyilkossá tette az enyhe(!) kanyarban elrepülő autó. A tizenöt éves Petrik Adrienn szintén repült, csak ő ki az autóból, ő ott a helyszínen szörnyethalt. A szintén tizenöt éves Szabó Barnáról majd egy nap után kapcsolják le a kórházban a gépeket: amikor már nincs tovább értelme fenntartani élettelen testében a keringést. Érdemes megemlíteni még, hogy (a, még egyszer, tizenhét éves) K. Krisztián, aki egyébként egyedüliként be volt kötve a kocsiban, amikor karcolások nélkül kiszállt és körülötte ott hevertek a haldokló barátai, első reakciójaként az apját hívta telefonon. Gyere, segíts, összetörtem a kocsit. A mentőket a szemtanúk hívták.

Sikerült K. Krisztiánt, mint kis Sátánt lefestenem? Hát ide tessenek figyelni, mert a lényeg most következik. Petrik Adrienn édesanyja azt nyilatkozta a sajtónak, hogy azt várja, hogy a kislánya gyilkosa odaáll elé és bocsánatot kér.

Kinek is kellene bocsánatot kérnie és kitől?

Ki adott akkora szabadságot egy tizenöt éves lánynak, hogy este tízkor alkalmi ismerősök autójába üljön be? Ki engedte a tizenöt éves gyereklányokat khmm… felnőttesen (és most nagyon finoman fogalmaztam) öltözködni és annak megfelelően viselkedni, például olyan mocskos szájjal kommunikálni szóban és írásban, hogy bármely matróz szégyenében elpirulna? Ki nem tudja, hogy hol vannak azok a „szórakozóhelyek”, ahol bármely hétvégén tömegével találhatunk magukból kifordult, tajtrészeg tizenéveseket? Ki nem tudja, hogy a kamaszok hol rendezik a gyorsulási versenyeket?

Továbbmegyek. Egy 17 éves taknyos egész eddigi életében nem keresett még annyit, amennyit ne tapsolt volna el egyetlen este könnyedén valamelyik diszkóban. Honnan volt a segge alatt olyan autó, amilyet sok magyar polgár egész élete munkájával sem tud megvenni? Honnan volt olyan papírja, amivel olyan autót vezethetett, amelynek a vezetésére egy 17 éves gyerek mentálisan alkalmatlan? A kormányt tekerni meg a gázt taposni egy három éves csimpánz is képes, bármely jobb cirkuszban bemutatják a produkciót.

Ki alkotott olyan törvényeket és szabályokat (vagy ki hagyta érvényben azokat), hogy az utolsó, halálos gyorsításig minden szabályos és legális volt? És ha már voltak korábban is szabálytalanságok, akkor pláne hogyan kerülhetett sor mégis arra az utolsó, halálos gyorsításra?

Nem akarom én ezt a Krisztián gyereket felmenteni, Isten ments’. De tessék szépen mindenkinek egy pár percre odaülni mellé a vádlottak padjára és kicsit elgondolkozni a fentieken.

Aztán (nekünk, élőknek) úgyis fel lehet állni, hazamenni és mindent ott folytatni, ahol abba sem hagytuk.

Köszönöm.


A képeket augusztus 15-én a baleset helyszínén készítettem.

2 komment

Címkék: leányfalu


A bejegyzés trackback címe:

https://route66.blog.hu/api/trackback/id/tr20632836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kisvárosi 2008.08.27. 20:50:11

Köszönöm az írásod, nagyon tanulságos volt. De hogyan tovább ??Hogyan lehetne felébreszteni a szülőkben, gépkocsit vezetőkben, a hatóságokban a felelősséget? Ezt mondja meg valaki.

csinnnKA 2008.08.29. 17:32:11

ZöPö, végig bólogattam, miközben olvastalak. Ismét egyetértünk. Nekem 10 éves a jogsim, és az olvasottak után eszembe jutott egy felkavaró emlék. Nevezetesen az, hogy mennyire ki voltunk bukva az autósiskolában, amiért egy 17 éves, nagyarcú kis nyálgép a 17. szülinapjára (stílusosan) egy 17 millás Mercit kapott apukától, aki - mint megtudtuk - most hozatott az USA-ból magának egy luxusautót. Pontosabban, részemről nem lett volna probléma, ha a 17 éves gyerek egy 17 millás cabrióban fújatja a séróját a belvárosi kipufogóbűzben... ha nem lett volna még egy apró fordulat a sztoriban: a gyerek ezzel a járgánnyal járt az autósiskolába (naná, majd metróval). Ott hencegett minden szünetben, hogy vezetni nem nagy dolog, ő 2-3 óra alatt, gyakorlatilag egyetlen délután megtanult, és ezzel a verdával 40 perc alatt lent van a Balatonon háztól-házig (akarom mondani: luxusvillától luxusvilláig). Meg hogy a (hogy is mondtad?) "vén geci" (39 éves) apja ragaszkodik ahhoz, hogy legyen jogsija is, hátha egyszer elkapja a rendőr gyorshajtásért, legyen neki mibe rakni a húszezrest. :-(
Nem mondom én, hogy egy szint felett trabin vagy kispolskin vagy 25 éves nyugati autón tanuljon meg a gyerek vezetni... de akkor is: nem túlzás ez?! Jogsi előtt odaadni neki egy méregdrága autót, és csak azért "megkérni" a gyereket, hogy ugyan fiam szerezd már meg a jogsit is, mert már előre tudom, hogy a gyerekemet előbb-utóbb el fogja kapni a rendőrség gyorshajtásért! Hát gratulálok!
S egyébként én is pont arra gondoltam, hogy rendes, normális emberek, boldog családok, gyanútlan családapák és terhes nők, pici gyerekek ülhetnek majd azokban az autókban, amik potenciálisan veszélyeztetettek, ha ez a gyerek mondjuk úgyszintén a haverjainak be akarja bizonyítani, hogy nem csak 40 perc alatt ér le, hanem mondjuk 35 perc alatt is.
20an jártunk a csoportba, és a 19 ember egységes véleménye, hogy nem a kölök tehet róla: neki 2 pofon, sarokba állítás vagy "szobafogság és nincs tévé, nincs bulizás"... oszt gyóvan! De talán az idióta szülők megérdemelnének egy komoly térdrefektetést és adjneki elfenekelést. Nem is tudom, végül is "felnyomta-e" valaki, mert ez is szóba került.
Én 10 éve gondolkodom azon, amit Kisvárosi kérdezett: "hogyan lehetne felébreszteni az emberekben a felelősséget?" A kakaskodó kamaszokban, a hülye szüleiben, vagy a jogalkotókban és jogalkalmazókban... mert mondjuk ha sokkal keményebbek lennének a büntetési tételek, talán lenne valamennyi visszatartó ereje. Persze amíg egy 20ezressel kibélelt jogsi vagy forgalmi mindent megold... :-(
Addig reménykedjünk, hogy a mi védőangyalaink éberen őrködnek! :-/