Utolsó hozzászólások

Címkék

Címkefelhő

Kapcsolat

Engedély

Creative Commons Licenc

2008.06.04. 20:00 ZöPö

Micsurin elvtárs járművei

... avagy a szovjet kentaurok úton, sínen, vízen, levegőben


Iván Vlagyimirovics Micsurin elvtárs az általa létrehozott hibrid növényekről híresült el Szovjetuniószerte. Az ateista hatalom különösen vonzódott az okosabbak vagyunk Istennél-játékokhoz, lásd nagy természet-átalakítások, folyók irányának megfordítása és hasonló emberiség elleni bűntettek. Azok a járművek, amelyeket itt szeretnék bemutatni, ehhez képest egyszerű kis játékszerek. Gazdaságtalanságuk, használhatatlanságuk, értelmetlenségük miatt soha nem kerültek sorozatgyártásra, megmaradtak a kísérletező, de kissé rokkant elme játékszereinek.

Ugyanakkor olyan jó nézni őket...

Közúti Szergej

Itt van mindjárt ez a zöld szörnyeteg, amelyről mi, magyarok is első látásra felismerjük a MÁV M62 dízelmozdonyát, közkeletű nevén a Szergejt. (Na jó, csak azok, akik életükben kerültek már legalább látótávolságra magyar vasúttól.) A kép láttán ambivalens érzéseim támadnak: egyfelől elképzelni nem tudom, mi értelme lehetett egy száztonnás mozdonyt közúti járművé alakítani (ahelyett, hogy direkt építenénk egy ilyet, már ha valóban szükség van ilyesmire), másfelől a nagyvasak iránt érzett gyermeki rajongásom azonnal a ha én ezt egyszer vezethetném kezdetű ábrándozásra késztet. Márpedig vezethetném, mert a képen látható kentaurnak moszkvai rendszáma van, vagyis legalább egyszer levizsgázott és forgalmi engedélyt kapott. Olyan forgalmit, mint amilyen a Suzukimnak is van.

 Sugárhajtóműves vonat

Nem, nem és nem: ezt képtelen vagyok elhinni. Ez bizony egy motorvonat, amelyre nagyon precízen és tudatosan felszerelték a Jak-40-es repülőgép sugárhajtóműveiből kettőt. 250 km/h-s sebességet értek el a szerkezettel, gondolom, nyílegyenes pályán. Nem, nem akarom tudni, milyen megfontolások alapján követték el, és kíváncsi sem vagyok, miért nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Amennyit én tudok a fizikáról és a technikáról, az alapján ez egy csodálatos, de teljesen életképtelen szerkezet. Dixi.

Maradjunk kicsit a repülőgép-hajtóművek más járműveken-vezérhangyánál. Ismét csak ismerős lehet az alapjármű: ez bizony a pesti Duna-szakaszról is jól ismert Метеор (Magyarországon: Sólyom) típusú szárnyashajó. Ami a különlegessége, az a farra rögzített sugárhajtómű. (Ilyenek hajtják a Tu-134 repülőgépet.) Ezeknek hála a hajó az alaptípus 65 km/órás sebességéhez képest elérte a 100 kilométeres óránkénti sebességet is (ezt vízen ne becsüljük le!), és kiérdemelte a Буревестник (Viharmadár) nevet. Ezt a szerkezetet azért kezeljük az előzőeknél jóval nagyobb óvatossággal! Nem biztos, hogy teljesen hülyeség ugyanis. A szárnyashajók tervezője az a Rosztyiszlav Jevgenyjevics Alekszejev, aki a méltán világhírű közforgalmi hajói mellett olyan retteneteket is megalkotott, mint az ekranoplánok (a teljes útjuk alatt a párnahatást kihasználó határréteg-repülőgépek), köztük a Kaszpi-tengeri Szörny, amitől a teljes NATO-t a cifra fosás kerülgette, valljuk be, joggal. Az ekranoplánokra egy másik postban még visszatérek, addig hadd idézzem az Index cikkét szárnyashajó-ügyben:

Az oroszok szárnyashajóban hagyományosan nagyhatalom. Szárnyashajót építeni nem annyiból áll, hogy egy alumínium hajótestre szárnyakat rakunk, és ha beindul az erős hajtómű, szépen felsiklik: nem. Az egyik kapitány meséli, hogy egyszer valamelyik Vöcsök szárnyán megpróbáltak állítani, hátha jobb lesz, és a hajó azonnal bemondta az unalmast; csak kutyaúszásban bírt közlekedni. Állítgatták, állítgatták, de már az eredeti beállítást se tudták rekonstruálni, úgyhogy szégyenszemre Nyizsnij Novgorodba kellett telefonálni. Aztán jöttek a ruszkik, beállították, azóta megint jó.

Hogy miért nem visítoznak akkor a Dunán fel-alá a jellegzetes hangú Szolovjev sugárhajtóműves szárnyashajók? Azt hiszem, a kérdést a gonosz cost-benefit törvény döntötte el. A szárnyashajók hagyományos felépítésben is tudják a 100 km/órát, akkor miért szívassuk magunkat a két nehezen és drágán karbantartható, ráadásul rettenetesen zajos sugárhajtóművel? És akkor még egy szót nem szóltam a fogyasztásról...

4 komment · 1 trackback

Címkék: história repülőgép járművek


A bejegyzés trackback címe:

https://route66.blog.hu/api/trackback/id/tr79503900

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Fmmekelle.Com 2017.09.21. 03:21:32

Costco epayroll paper less - gqaikem

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SchF · http://blog.fschnell.net 2008.06.11. 00:49:28

A sugárhajtóműves vonat hihetetlenül furcsán és talán kicsit félelmetesen néz ki!

Herb · http://herb.vorbis.hu 2008.06.11. 14:28:58

Az első kanyarnál megy szántani vagy erdőt irtani. Esetleg falurombolni.

MP 2013.11.08. 02:14:07

Felénk is van hasonló Szolnok felé menet lehet is látni egy körgorgalomból. Kraz alváz és egy An-2-es törzs.