Utolsó hozzászólások

  • ZöPö_: @David Bowman: Igen. A Berijev-Bartini VVA-14, ott van, amiről írtam a posztban. De sem KM, sem a... (2018.10.09. 18:20) Nagy ekranoplán poszt, 1.: Így írtok ti
  • David Bowman: @ZöPö_: Volt amelyik 6000m magasan is tudott repülni valami 500 Km/óval. (2018.10.09. 16:22) Nagy ekranoplán poszt, 1.: Így írtok ti
  • City Mouse: index.hu/belfold/2017/01/19/titokban_temettek_el_az_egykor_rettegett_elso_titkart_szegeden/ (2017.01.19. 11:07) Zadorov története
  • ZöPö_: @WLaci: bocs, nem válaszoltam neked. Tegnap kicsit(?) zaklatott voltam, a f*szbúkon is ment ez a c... (2016.05.18. 20:59) Puncsfagyi mellszőrrel
  • Petya7210: @ZöPö_: El fogadom. De ne mond már meg azt is, hogy hogy beszéljek, meg milyen az igényszintem. XD... (2016.05.18. 16:24) Puncsfagyi mellszőrrel
  • Utolsó 20

Címkék

Címkefelhő

Kapcsolat

Engedély

Creative Commons Licenc

2008.03.24. 19:32 ZöPö

Viadukt - biatorbágyi séta

A légcsavaros főszereplőkről szóló postban említettem, hogy a filmesek eléggé el nem ítélhető módon, időnként, a minél nagyobb élethűség kedvéért nem grafikát vagy modelleket használnak a katasztrófa-jelenetekhez, hanem valódi járműveket. Így történt ez a magyar-német-amerikai koprodukcióban készült Viadukt című film esetében is. Állítólag, ha rizikós, esetleg illúzióromboló makettet építünk és úgy oldjuk meg a katasztrófajelenetet, az akkori (1983-as) árakon hárommillió forintba került volna. Valódi szerelvényt siklatva a valódi mélységbe, megúsztuk a feléből. Koltai Tamás szerint az eset akár jelképesnek is tekinthető: jobban jövünk ki, ha a valóságot vesszük filmre. Ráadásul, a Viadukt forgatásához nem csak valódi vasúti kocsik álltak rendelkezésre, hanem az eredeti, festői helyszín is. A vasúti forgalom ugyanis 1983-ban már rég nem arra haladt, az új vágányok több száz méterrel északabbra, más irányban vezetnek. A helyszínt tehát biztonságosan le lehetett zárni.

Sokan nem tudják: a biatorbágyi viadukt valójában nem is egy, hanem mindjárt kettő. Már az 1930-as években is két vágányon haladt itt a vasúti forgalom Bécs felé. A síneket rég fölszedték, így a felvétel kedvéért egy rövid szakaszt újra kellett építeni. Probléma volt a robbantással: nem lehetett túl sok robbanóanyagot használni, nehogy megrongálják az ipari műemlék hidat. Az alulméretezett robbantás viszont nem siklatta volna ki a nehéz gőzmozdonyt. A filmesek frappáns megoldást alkalmaztak: a hídszerkezetre ideiglenesen újra lerakott sínekben alattomos, biztos kanyar volt előkészítve: a robbanás pontján a sínszálak egyszerűen kikanyarodtak a semmibe. Így, bár ez a filmen nem látszik, de a vonat így is-úgy is, detonáció nélkül is lezuhant volna. A felvétel többi kritikus mozzanatát sem bízták a véletlenre. A helyszínen tíz kamera dolgozott, olyan óriásokkal, mint Illés György vagy Ragályi Elemér.


A forgatás helyszínének vázlata - kattints a képen!

A forgatás után két hónappal a viadukt alatti sekély vizű patakban arcra borulva fekvő holttestet találtak. A nyomozás megállapítása szerint nem véletlen baleset történt. Az idős asszonyok összesúgtak a faluban: Matuska visszajött és bosszút állt!

De ne hagyjuk, hogy a hely kétes szelleme elriasszon bennünket a hídtól, ami valójában gyönyörű ipartörténeti emlékünk! Ha már kimentünk a viadukthoz, tegyünk egy sétát a környéken!

KATTINTÁSRA FOLYTATÓDIK

Szólj hozzá!

Címkék: film


A bejegyzés trackback címe:

https://route66.blog.hu/api/trackback/id/tr55394940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.