Utolsó hozzászólások

  • ZöPö_: @David Bowman: Igen. A Berijev-Bartini VVA-14, ott van, amiről írtam a posztban. De sem KM, sem a... (2018.10.09. 18:20) Nagy ekranoplán poszt, 1.: Így írtok ti
  • David Bowman: @ZöPö_: Volt amelyik 6000m magasan is tudott repülni valami 500 Km/óval. (2018.10.09. 16:22) Nagy ekranoplán poszt, 1.: Így írtok ti
  • City Mouse: index.hu/belfold/2017/01/19/titokban_temettek_el_az_egykor_rettegett_elso_titkart_szegeden/ (2017.01.19. 11:07) Zadorov története
  • ZöPö_: @WLaci: bocs, nem válaszoltam neked. Tegnap kicsit(?) zaklatott voltam, a f*szbúkon is ment ez a c... (2016.05.18. 20:59) Puncsfagyi mellszőrrel
  • Petya7210: @ZöPö_: El fogadom. De ne mond már meg azt is, hogy hogy beszéljek, meg milyen az igényszintem. XD... (2016.05.18. 16:24) Puncsfagyi mellszőrrel
  • Utolsó 20

Címkék

Címkefelhő

Kapcsolat

Engedély

Creative Commons Licenc

2008.03.11. 21:02 ZöPö

Vomit Comet, avagy a legtutibb hullámvasút

Már a propelleres főszereplők post írásakor gondoltam egy repülőgépre, amely azonban végül nem került be a válogatásba. Azon egyszerű oknál fogva, hogy bár a film (konkrétan: az Apollo13) majd kétharmadát annak a fedélzetén forgatták, de a filmen egyetlen porcikája sem látszik, nem véletlenül. Amiről szó van ugyanis, az a NASA "Vomit Comet" névre hallgató KC-135-öse.

Itt mindjárt meg kell álljak és ki kell igazítsam magam: az amerikai szlengben bármilyen jármű megkaphatja a vomit comet becenevet, tehát nem csak azok a repülőgépek típustól és lajstromjeltől függetlenül, amelyek fedélzetén a súlytalanságot (sz)oktatják, hanem akár távolsági buszok vagy gyors motorcsónakok is.

Maradjunk a repülőgépeknél! :-) A teljesen kiürített, szinte üres repülőgép "gázt ad", és köszönhetően a minimális terhelésének, igen durván, közel 45 fokos szögben emelkedni kezd. Majd adott jelre parabolapályára áll, durván közelítve "leadja az orrát" és zuhanni kezd. Amíg a parabolapályán repül, körülbelül harminc másodpercen át a repülőgépre és természetesen a benne tartózkodókra kizárólag a gravitációs erő hat, vagyis a súlytalanság áldott állapotába kerülnek. (Ugye tetszenek emlékezni: súlytalanság nem akkor van, ha egy testre nem hat a gravitáció, hanem éppen akkor, ha csak az hat rá. OK, tudom, abbahagytam a fizikaórát! :-)) Harminc másodperc zuhanás után a pilóta magához húzza a szarvkormányt, a gép ismét az égnek emeli az orrát (közben persze kamatostul visszafizeti az iménti "könnyelműséget": ilyenkor nagyjából 2G terhelés éri őt és az utasokat), majd egy percnyi emelkedés után ismét 30 másodperc zuhanás és súlytalanság következik.

Képekben elbeszélve:


Kigyullad az OMIT VOMIT jelzés (© lborli), a gép emelkedni kezd


majd süllyedni


majd ismét emelkedni


és ismét süllyedni

- és így megy ez egész álló nap. A hullámvasút pályájának tetején fél percig lehet cigánykereket vagy a reggelit hányni, vagy az Apollo13 űrbéli jeleneteit rögzíteni, meglehetős hitelességgel. Az a gép, amelyik az Apollo13 forgatásán segédkezett, nyugdíjazásáig óvatos becslések szerint 58.000 ilyen buckát repült végig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vomit_comet

Szólj hozzá!

Címkék: film repülőgép


A bejegyzés trackback címe:

https://route66.blog.hu/api/trackback/id/tr64376844

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.