Utolsó hozzászólások

  • ZöPö_: @David Bowman: Igen. A Berijev-Bartini VVA-14, ott van, amiről írtam a posztban. De sem KM, sem a... (2018.10.09. 18:20) Nagy ekranoplán poszt, 1.: Így írtok ti
  • David Bowman: @ZöPö_: Volt amelyik 6000m magasan is tudott repülni valami 500 Km/óval. (2018.10.09. 16:22) Nagy ekranoplán poszt, 1.: Így írtok ti
  • City Mouse: index.hu/belfold/2017/01/19/titokban_temettek_el_az_egykor_rettegett_elso_titkart_szegeden/ (2017.01.19. 11:07) Zadorov története
  • ZöPö_: @WLaci: bocs, nem válaszoltam neked. Tegnap kicsit(?) zaklatott voltam, a f*szbúkon is ment ez a c... (2016.05.18. 20:59) Puncsfagyi mellszőrrel
  • Petya7210: @ZöPö_: El fogadom. De ne mond már meg azt is, hogy hogy beszéljek, meg milyen az igényszintem. XD... (2016.05.18. 16:24) Puncsfagyi mellszőrrel
  • Utolsó 20

Címkék

Címkefelhő

Kapcsolat

Engedély

Creative Commons Licenc

2008.02.29. 09:50 ZöPö

Propelleres főszereplők

Ha repülőgépekről írok, a filmrajongók reklamálnak, ha viszont filmekről, akkor a repülősök el sem olvassák. Most megpróbálok mindkét társaság kedvében járni, persze gyanítom, ehelyett mindkettő jól nekem fog esni. :-)

 


 

Cím: Airplane!
Főszereplő: 
Boeing 707-100  

Az a szép nagy fehér repülőgép, piros csíkkal az oldalán, függönyök az ablakokon, kerekek... Nagyon szomorú állpotban van szegény: az arizonai sivatagban égeti a nap vezérsíkok és hajtóművek nélkül, ha azóta szét nem vágták. Pedig generációk nevették könnyesre magukat az Airplane! Boeing 707-esén.

Nézzük inkább a trailert!

Otto

 


 

Cím: Airport 1975
Főszereplő: 
Boeing 747-100

A filmben látható 747 "Jumbo Jet"-et eredetileg az American Airlines kezdte használni 1971-ben , ez volt a 136. 747-es, amit a Boeing legyártott. A film kedvéért átfestették a képzeletbeli Columbia Airlines színeire. A repülőgép bérleti díja harmincezer dollár volt naponta. Az összes külső felvételt (a leszállást Salt Lake Cityben, légifelvételeket Utahban a hegyek fölött, a kora reggeli légifelvételeket és egy kaszkadőrmutatványt, amelyben a bal oldali hajtómű elsodor egy melléképületet), valamint egy belső felvételt Charlton Hestonnal a kapitány székében mindössze két nap alatt vették fel. Az esti gurulás és felszállás képeit rögtön akkor, amikor átvették a gépet Salt Lake Cityben. Később a UPS használta teherszállításra, tőlük ment nyugdíjba 2005-ben. Ma a roswelli támaszpont közelében raktározzák. Éjszakánként UFO-kat figyel. :-)

Az a kisrepülőgép, amely (a film szerint) összeütközik a 747-essel, az N9750Y oldalszámú Beechcraft Baron, a valóságban is egy légi összeütközés során pusztult el Kaliforniában. 1989. augusztus 24-én Tracy városa felett összeütkötött egy Cessna 180-assal.

 


 

Cím: Airport '79 
Főszereplő: 
Aerospatiale-BAC Concorde 101

Úgy látszik, Airport-filmben szerepelni és összetörni nem jó ómen egy repülőgépnek. Pedig az F-BTSC lajstromjelű Concorde épp a hetedik legyártott példány volt... Még a francia gyár, az Aerospatiale adta kölcsön a filmeseknek '79-ben. 1980 októberében került az Air France-hoz, ahol egészen 2000. július 25-ig repült. A Charles De Gaulle repülőtéren az utolsó felszálláskor...

 

 


 

Cím: Blue Thunder
Főszereplő: nem létező típus


 
A Kék Villám eredetileg két 1973-ban gyártott, francia Aerospatiale SA341G "Gazelle" volt. Azért használtak mindjárt kettőt, hogy a forgatással ne kelljen leállni a helikopter karbantartásának idejére. A Gazelle olyan nehéz lett a rászegecselt Apache-stílusú kabintól és Gatling géppuskától (plusz a Gatling ellensúlyától, amit a farokrészre kellett erősíteni, hogy ne bukjon orra a helikopter), hogy tényleg keményen meg kellett küzdeni vele, hogy gyorsnak és agilisnak tűnjön a filmen. A végső nagyjelenetben a loopingot pedig egyenesen egy rádióirányítású modell csinálta (az F-16-osok úgyszintén modellek voltak). A forgatás után az egyik Blue Thundert szétszedték, eladták alkatrésznek, a másik kb. 2005-ig látható volt a floridai MGM stúdió egy eldugott szegletében.

És, ha már a szárnyas szereplőkről beszélünk, említsük meg a csirkesütöde robbanásának jelenetét! A rendőrautóra záporozó grillcsirkék igaziak voltak. A hatalmas mennyiségű szárnyast daruról szórták az utcára. A forgatás végén homelessek serege jelent meg, hogy segítsenek "takarítani". A gumicsirke 5-10-szer annyiba került volna, mint az igazi.

 


 

Cím: Casino Royale
Főszereplő: nem létező típus

Nem, nem PhotoShop! Segítek értelmezni a látványt: ennek a Jumbonak négy hajtóműve van ugyan, de nem négy külön pilonon, hanem kettesével felfüggesztve, amúgy B-47/B-52 módra. Természetesen a gép így már csak díszlet, nem repülőképes (bár a filmben határozottan annak tűnik).

Érdemes megnézni még ezt a két képet:
KÉP1
KÉP2
 

 


 

Cím: Con Air
Főszereplő: Fairchild C-123K Provider  


Sűrű a levegő a Grand Canyon felett: a képen a Fegyencjárat, két üldöző helikopter, plusz az operatőrök gépének a függőleges vezérsíkja.

Nem olyan ritka dolog, hogy két identikus eszközt használnak egy filmforgatáson. A Con Air/Fegyencjárat esetében mindjárt három valódi C-123 is szerepelt: egy repült, egy a földön mozgott, egy meg szimplán háttérként fungált, és persze volt egy negyedik is, egy gyönyörű nagy modell, amely földig rombolta a modell-Las Vegast.


Modellautók az éjszakai modell-Las Vegasban


Egyszer szeretnék egy ekkora játékrepülővel játszani! :-)

 


 

Cím: Forever Young és Pearl Harbor
Főszereplő: North American B-25J Mitchell


Ha van egy gyönyörű, ráadásul muzeális repülőgépünk, amely ráadásul még önerőből a levegőbe emelkedik és repül (nem is akárhogy), szinte tálcán kínálja magát a filmeseknek. Nincs ez másképp ennek a második világháborús B-25J Mitchell bombázónak az esetében sem. Olyan bombasikerekben láthattuk, mint a Forever Young vagy a Pearl Harbor. A képen Jamie Lee Curtis és Mel Gibson háta, valamint a North American B-25J Mitchell hasa:

 


 


Cím: Hero
Főszereplő: Boeing 727

A repülőgépek, ha beszélni tudnának, lehet, hogy lemondanának a filmekben való szereplésről. A történeteknek gyakran témája ugyanis egy-egy jármű pusztulása, legyen az hajó (Titanic, Lusitania, Wilhelm Gustloff, stb.), vonat (Viadukt) vagy repülőgép. És a sötét lelkű filmesek nem átallanak a nagyobb hűség kedvéért valódi járműveket valóban elpusztítani a forgatáskor. (A Viadukt forgatásáról majd külön mesélek.) Nem járt jobban ez a szegény Boeing 727 sem: ifjúkorában utasokat, élete derekán cargot szállított, kísérleti hajtóművet teszteltek rajta, majd odaadták a filmeseknek, akik rövid úton belökték egy vízmosásba.

KÉP1
KÉP2
KÉP3


Hogy élete végén közelről láthatott olyan sztárokat, mint Dustin Hoffman, Geena Davis, Andy Garcia vagy Joan Cusack? Szerintem lemondott volna erről a kétes dicsőségről. 

 


 

Cím: Jurassic Park ///
Főszereplő:
Beech Super King Air 200

Az első képen dinkaszauruszok, triciklitopszok és velocitraktorok felett suhanó Beech Super King Air 200 utolsó leszállásához kissé extrém pályát választ.

Sikerül éppen a valaha élt egyik legnagyobb ragadoző őshüllő, a Spinosaurus szájmagasságába kihelyezett etetővé alakulnia. Aggodalomra semmi ok, ez már csak egy modell, az eredeti, amint a képen látható, köszöni, jó egészségnek örvendve élte túl a forgatást. Nem úgy a szereplők némelyike. Van az a jelenet a film vége felé, mikor a Spinosaurus megpróbálja kicibálni Téa Leoni t a hajóból. Nos, a forgatás túl jól sikerült. Az animatronikus dínó agyarai kicsit megmarcangolták Téa hátát. Amikor hazaért a forgatásról, a férje, David Duchovny  ennyit kérdezett tőle:

- Mondd, drágám, a filmnek pontosan mely jelenetében korbácsolnak meg?

  


 

 

Cím: Passenger 57 
Főszereplő: Lockheed L-1011   

A Tristart a film kedvéért a képzeletbeli "Atlantic International Airlines" színeire festették.


Wesley Snipes kilóg. Szó szerint.

 


 

 

Cím: Rocketeer  
Főszereplő: Granville Brothers Gee Bee Model Z

A történetet keretbe foglaló, eltúlzott méretarányaival groteszkül ható repülőgéptípus valamikor valóban létezett, a Granville testvérek gyártották kifejezetten versenycélokra. A filmben korhűen épített replika szerepel, amely ma a Repülés Múzeumában (Seattle) van kiállítva.

6 komment

Címkék: film repülőgép


A bejegyzés trackback címe:

https://route66.blog.hu/api/trackback/id/tr49359114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2008.03.03. 00:20:39

A Kék Villám-ról: Volt egy "Amerika" c. tévéfilm, Kris Kristofersonnal, abban úgy rmélik mind a két átalakított Gazelle szerepelt egy jelenetben. Persze lehet, hogy csak egy, és kettőnek volt fotózva, vagy én emlékszem rosszul, de ha a neten utánakeresel, akkor is írják, hogy volt ilyen. Az MGM-ben kiállított "Kék Villám" pedig tán csak egy mock-up volt, amit közeli felvételekhez használtak. Illetve úgy rémlik, kettő is látható (sajnos én nem jártam arra, úgyhogy nem tudom, mi az igazság).

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2008.03.03. 07:55:34

Drága Hamster! Ha a neten utánakeresel, még azt is tudni lehet, hogy melyik szénbánya-vállalaté volt a Gazelle a filmezés előtt. Én utánakerestem, aztán a rendelkezésre álló információból annyit adagoltam, amennyit szerintem egy ilyen "popular science" jellegű post megenged. (Nem mentem bele például, hogy lenne-e értelme a 747 hajtóműveit kettesével egymás mellé költöztetni, pedig lenne mit mesélni róla.) Ugyanígy találhatsz információt arról is, hogy mock-up volt-e 2005-ig az MGM backlotján kirakva, vagy sem. Egyet kérek: amíg "nem tudod, mi az igazság", addig ne javíts ki! :-)))))) Utána viszont nagyon megköszönöm. Komolyan.

Az "Amerika"-ban természetesen igazad van, abban röpködött (információim szerint csak az egyik) "Kék Villám".

JoeP · http://mivanvelem.hu 2008.03.03. 08:21:34

Mitől van olyan érzésem, hogy te két és fél óra után nem ásítozva jöttél volna ki innen? ;-)
www.flickr.com/photos/jpetrenyi/425639050/in/set-72157600007848841/

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2008.03.03. 08:56:01

Hát nem. :-) Egyszer, még '87-ben csak ezért mentem el két hétre Münchenbe, hogy minden áldott nap felkeljek, felöltözzek és menjek a Deutsches Museumba.

www.deutsches-museum.de/

Szóval, én nem két órát bírok ilyen helyeken eltölteni. :-)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2008.03.03. 11:13:54

ZöPö : Kérek engedélyt meghunyászkodni! :-/

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2008.03.03. 13:14:44

Hamster : kérelem elutasítva! :-))))))