Utolsó hozzászólások

  • ZöPö_: @David Bowman: Igen. A Berijev-Bartini VVA-14, ott van, amiről írtam a posztban. De sem KM, sem a... (2018.10.09. 18:20) Nagy ekranoplán poszt, 1.: Így írtok ti
  • David Bowman: @ZöPö_: Volt amelyik 6000m magasan is tudott repülni valami 500 Km/óval. (2018.10.09. 16:22) Nagy ekranoplán poszt, 1.: Így írtok ti
  • City Mouse: index.hu/belfold/2017/01/19/titokban_temettek_el_az_egykor_rettegett_elso_titkart_szegeden/ (2017.01.19. 11:07) Zadorov története
  • ZöPö_: @WLaci: bocs, nem válaszoltam neked. Tegnap kicsit(?) zaklatott voltam, a f*szbúkon is ment ez a c... (2016.05.18. 20:59) Puncsfagyi mellszőrrel
  • Petya7210: @ZöPö_: El fogadom. De ne mond már meg azt is, hogy hogy beszéljek, meg milyen az igényszintem. XD... (2016.05.18. 16:24) Puncsfagyi mellszőrrel
  • Utolsó 20

Címkék

Címkefelhő

Kapcsolat

Engedély

Creative Commons Licenc

2008.01.24. 11:03 ZöPö

(Sugárf) ordító baki a Szállító2-ben

Eseménydús volt a múlt hét a repülés szerelmeseinek. Budapesten járt a Mrija, a világ legnagyobb létező és repülő repülőgépe, pénteken ki is mentünk Gen barátommal Ferihegyre, igaz, fél óra után visszafordultunk, és igen jól tettük, mert közel egy napot kellett volna ácsorognunk, miközben az eső a nyakunkba becsorog. (Ez de rossz vóóóót…) Hogy mit láttunk volna, ha másnap is kimegyünk vagy addig kitartunk, azt Hamster blogjából ki lehet hámozni, néhány szép képpel a kapitális nagyvad nagyvasról. Aztán Heathrow-n letaknyolt a másik nagyvas, a British Airways Boeing 777-ese. Elképzelhetetlen szerencse, isteni gondviselés, hogy végül csak néhány jelentéktelen, apró sérülés történt. Egyelőre sajnos az is elképzelhetetlen, hogy mi történt a vitorlázva leszálló 777-essel, ez a világ egyik legbiztonságosabb repülőgépe, eddig soha egyetlen balesete nem volt a típusnak. (Igaz, ez hiába szép mondat, nem jelent semmit, mert hiszen harminc éven keresztül a Concorde-nak sem volt, aztán egyszer csak beütött a mennykő, gyakorlatilag vége is lett a hangsebesség feletti polgári repülésnek.) Amiről most mesélni szeretnék, az mégsem ezek, hanem egy filmélményem. Valamelyik este, félkómásan rákapcsoltam az HBO-ra, amin épp a Szállító 2 ment. No, amit abban láttam, attól mindjárt magamhoz tértem. Hogy mindenki megértse, mi volt rám ekkora hatással, egy kis technikai magyarázatra van szükség, de ígérem, semmiféle szakszöveg, képlet meg kínai halandzsa nem lesz benne.

Hogyan áll meg a leszálló repülőgép?

Aki tisztában van ezzel, nem akarom untatni, bátran ugorjon. A szituáció egyértelmű: egyre lassabban és alacsonyabban repülünk, persze a levegőben lassítást nem lehet a teljes megállásig fokozni, mert még jóval a nulla sebesség előtt erősen lecsökken a felhajtóerő a szárnyakon, akkor pedig hirtelen igen meredeken fogunk ereszkedni, ezt közönségesen zuhanásnak hívjuk. Az utasok általában nem szeretik, mindig mennek reklamálni utána. A repülőgép felépítésétől függően tehát 100 és 300 km/h közötti sebességgel érünk talajt. Innentől ugye nem repülünk, hanem gurulunk, csak legyen elég hely a gép orra előtt. Hát az nincsen. Fékezni kellene, de hogyan? Lehet (és kell is) a kerekeket fékezni, ugyanúgy, mint az autónál, csakhogy van ezzel pár probléma. Az egyik, hogy azért valamennyi felhajtóerőt még mindig termel a szárny, ami rontja a fékezés hatékonyságát (a kerék és a talaj közötti tapadást), másrészt ugye, a fékezéskor a mozgási energiát hővé és alakváltozássá alakítjuk. Nagy, tehát nehéz és gyors repülőgépek sok mozgási energiáját sok hővé, ami megint csak nem jó, mivel ahol nagy a meleg, ott hamar tűz keletkezik, sikítozás, kofalárma, megint mennek az utasok reklamálni, csak a macera van belőle. Mi hát a megoldás? Van pár ötlet erre a világban. Az anyahajókra leszálló repülőgépek például egy kampót engednek ki hátul, ami beleakad a fedélzeten erre a célra rendszeresített, keresztben kifeszített drótkötélbe. 

 

Igen hatékony fékrendszer, de utasszállítón nehezen lenne használható. Egyrészt nehéz lenne olyan drótkötelet (és az azt feszítő dobrendszert) gyártani, amely több száz tonnás madarakat kap el, másrészt túlságosan is hatékony, egy ilyen fékezés után az övüket be nem csatolt utasok a pilótafülke szélvédőjén keresztül hagynák el a gépet (és természetesen megint mennének reklamálni, a hálátlanok, fene a jó dolgukat). Jó módszer a közegellenállást növelni: mindenféle felületek emelkednek ki a törzsből és a szárnyból, amelyek elrontják a gép alakját.


Speedbrake használata egy Boeing 767-esen, leszálláskor
A filmen pontosan 1:00-nél nyílnak a féklapok


Régebben használtak fékernyőt (a gép farában elhelyezett "ejtőernyőt") utasszállítókon is, ilyen volt például a Malév első néhány Tu-134-es Kistuskója is, manapság inkább csak a katonai repülőgépek és az űrsikló használja ezt a megoldást.



Most már megmondom a tutit. A hajtóműveket kell rükvercbe kapcsolni. Kimondani egyszerűbb persze, mint megcsinálni. Se kuplungpedál, se sebességváltó kar, a forgásirányt nem tudjuk menet közben megfordítani. A légcsavarok állásszögét azonban igen. Ami eddig hátrafelé tolta a levegőt, az varázsütésre előre fogja hajtani. Ezen a gyönyörű képen egy B-25 Mitchell bombázó hajtóművét látod. Figyeld meg a légcsavarszárnyak tövét: ott lehet elforgatni a tollakat.


Picture by Florian Trojer - AirTeamImages

Sok okoskodással eljutottunk a sugárfordító (thrust reverser) fogalmáig. Minden mai utasszállító repülőgép így áll meg: a hajtóművek hátratolás helyett előre húzzák a levegőt. Ezt hallod közvetlenül a földet érés után: az addig mérsékelt teljesítménnyel dolgozó motorok hirtelen feldübörögnek, te pedig megtámasztod a kezeddel az előtted lévő ülés támláját. Aztán a gép lelassul, mindenki szedelőzködni kezd, pedig a kapitány direkt megkért mindenkit, hogy a teljes megállásig maradjon az ülőgumóján. (OFF Illetlenség kimenni a moziból a stáblista elején! :-))

Mi a helyzet a sugárhajtóművekkel? Több száz iszonyú sebességgel forgó turbinalapátot mégsem lehet átfordítani, de ha mégis megcsinálnánk, akkor se működne a módszer. A sugárhajtóműveknek ugyanis több fokozata van, mindegyik mást csinál és lényeges a sorrendjük (ahogy a robbanómotorban sem csereberélhetjük a szívás-sűrítés-robbanás-kipufogás kotta hangjegyeit). A levegő kizárólag a kályhacső elülső vége felől haladhat bennük a cső hátsó vége felé. Fordítsuk el az egész hajtóművet, vagy ha az nem is megy, akkor legalább a kiáramló levegő irányát! Hogyan? Ahogy Godzilla barátunk mondaná: a méret a lényeg. A modern, alakjával hordóra emlékeztető hajtóműveknek az oldalán nyílnak fel olyan rések, amikről addig tudomásod sem volt, hogy ott vannak.


Sugárfordító Boeing 777-esen

A régebbieknek, amelyek kisebbek és inkább hosszúkás, szivar alakúak, a végén van egy szerkezet, amely egy hosszában félbevágott vödörre emlékeztet. A vödör szétnyílik és a hajtóműből hátrafelé kiáramló levegőt előre irányítja.


A "vödrös" sugárfordító működésben

Oktatás vége, kicsengettek. :-)

Miért tartottam szükségesnek ezt a sok mesét előadni a Szállító 2 kapcsán? Elmondom azt is. Az előbbiekhez képest igen rövid leszek.

Mindig feszengtem, amikor az akciófilmek végén a főgonosz repülőre ül, hogy a rablott pénzzel Mexikóba vagy én nem tudom, hova repüljön, a jóbácsi pedig lemarad, úgy tűnik, minden veszve van. De mégsem, mert a jóbácsi autójával, vagy akár motorbiciklijével (mint például a 007-es a Goldenájban a szovjet hadseregben rendszeresített Cagiva gyártmányú enduróval, muhaha, vagy Chuck Norris a Delta Farce Force-ban) utóléri a felszállni készülő repülőgépet. Ami, ki tudja, miért, percekig gurul, csak gurul a betonon. De miért nem száll fel egyből? Dramaturgiailag azért, hogy jó sokáig izgulhassunk, persze. Nos, a múlt héten a  Szállító 2-t nézve rájöttem, hogy technikailag miért nem száll fel a főgonosz repülője. Ezt tessék figyelni:


Eddig minden rendben, megkaptuk a tanácstul a Zengedélyt az ovjektumra a felszállásra, jön a fekete autó is


Hoppá, figyeljük csak a hajtóművet!


Valami történik ott hátul!


Igen, nyílik a sugárfordító! Egy olyan gépen, amelyik állítólag éppen FELSZÁLL!


Jason Statham se hiszi el ezt a marhaságot, ezért kicsit lemarad, hogy jobban megnézhesse

Nos, kérem szépen, a felszálló repülőgépet úgy lehet autóval meg motorral utólérni a betonon, hogy a pilóta vagy nagyon hülye, vagy titokban a jó bácsival van, és ezért felszállás helyett FÉKEZ. Case closed.

9 komment

Címkék: film repülőgép


A bejegyzés trackback címe:

https://route66.blog.hu/api/trackback/id/tr69309754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

M. Laci · http://palferi.blog.hu 2008.01.30. 17:40:16

Jóóóóóóóóóóóóóóó

sztiv_info · http://sztiv.info 2008.02.02. 14:40:26

wow, így hogy elolvastam a kis leírást is, hogy mit is kéne látni a képen, rögtön megértettem, ez tényleg óriási durvaságXD

lesifotos 2008.02.07. 17:37:36

Megyek reklamálni...
De előbb a hányózacskót...

:)

Az én kedvencem egyébként amikor a kerekek leszállásnál elérik az aszfaltot. Akkor kezd tapsikolni a nép, pedig ha tudnák, mennyi minden történhet még a megállásig... :D

(Tetszik a stílusod, így tovább :) )

Walter Melone (törölt) 2008.03.25. 13:18:07

Jó írás, gratula! :)

Az igazsághoz viszont az is hozzátartozik, hogy a nagyvasak a kereket is fékezik ám, mert bizonyos sebesség alatt nem szabad sugárféket használni, mert a hajtómű könnyen felszívna a talajról kavicsokat szemetet akármit...
Az interceptorok nem csak az ellenállást növelik meg, hanem megszüntetik a felhajtóerőt, így biztosítva, hogy a gép a földön maradjon. Ezek általában automatikusan működnek a leszállás után. A futószárak "beütése" aktiválja őket.

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2008.03.25. 15:55:32

Na várjájvárjál... :-) Nem mondtam, hogy nem fékezik a kereket, csak azt, hogy amellé kell még valami. Az meg, hogy szív-e kavicsot, az attól függ, hogy hol a hajtómű. A 737 valszeg szívna, de egy 154-es nem. A TeCsőn van egy konkrétan reverzzel tolató MD-ről videó. Megkeressem? :-)

Walter Melone (törölt) 2008.03.25. 17:29:52

A 154-134, MD80as család stb, persze, hogy nem, hiszen a hajtómű nem a szárny alatti gondolában van elhelyezve.


Erről jut eszembe volt szerencsém pilatust látni reverz módban parkolni. nem semmi... ;)

Watt25 · http://sablonvalasz.blogspot.hu 2011.06.27. 15:34:39

Egy dolgot nem értek és sehol sem magyarázzák meg. Miért is fékezi ez a repülőt? Ugyanis én csak azt látom, hogy azt a levegőt, amit a hajtómű ELŐL beszívott (amivel már eleve gyorsítja a repülőt), azt hátul kilöki ELŐRE, amivel szerintem CSAK ellensúlyozza azt a gyorsítási erőt, amit azzal okoz, hogy elöl beszívja a levegőt. A Macskafogóból a trombitás egér jut eszembe, amikor saját magának fújja a a vitorlát a csónakban. Fizikai képtelenség, hogy azzal előre haladjon. Ez akkor miért lassítja a gépet?

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2011.06.27. 21:40:01

@Watt25: a levegőrészecskéket mindig a kifújás irányába gyorsítod. Az ezt létrehozó szerkezetnek muszáj az ellenkező irányba gyorsulnia.