Utolsó hozzászólások

Címkék

Címkefelhő

Kapcsolat

Engedély

Creative Commons Licenc

2007.10.25. 10:58 ZöPö_

Flying doubledeckers

Ma repül először menetrendszerinti járaton az Airbus A380. Ma ismét leírja sok szakértő tollnok, hogy milyen nagyszerű, hogy ez az első teljes hosszában kétszintes repülőgép. Fájdalom, ez nem igaz.

Nem igaz, és most nem arra gondolok, hogy a legtöbb civil repülőgép kétszintes, mert a padló alatt ott a csomagtér, ahol a feladott bőröndjeink, esetenként posta vagy légiáru utazik. Már a harmincas-negyvenes évek nagy hidroplánjaiban is több szinten ültek az utasok, és a negyvenes évektől kezdve épültek olyan utasszállító repülőgépek, amelyeknek teljes hosszában két szinten lehetett utazni.

Douglas DC-4E

A háború előtt készült prototípus az USA-ban gyenge teljesítménye miatt nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A terveket eladták Japánnak, aki boldogan megépítette belőlük a maga verzióját, hogy aztán az USA ellen vesse be őket a II. világháborúban.

DC-4E (Airliners.net)

Lockheed R6V Constitution

Mig a Douglas gép törzsének keresztmetszete hagyományos, majdnem kör alakú, a Constitution érdekes, "nyolcas" metszetű. Ez ugyan látványosan mutatja, hogy két csövet tettek egymásra, de szilárdságtani szempontból nagyon nem szerencsés. A nagy magasságban utazó repülőgépek emelkedéskor "felfúvódnak", leszálláskor összepréselődnek a légnyomás változása miatt. A konkáv, éleket is tartalmazó forma óriási mechanikai igénybevételnek van kitéve ilyenkor. Talán éppen emiatt nem került gyártásba ez az amúgy izgalmas formájú repülőgép. Két példány épült meg belőle.

Lockheed R6V Constitution (Airliners.net)

 

Convair XC-99

Ha az XC-99-es valakit a B-36 Peacemaker bombázóra emlékeztet, az nem véletlen, ugyanis annak a fődarabjait kapta meg, például a szárnyakat a jellegzetes, "hátrafele néző" tolólégcsavaros hajtóművekkel. Négyszáz, teljes menetfelszerelésben lévő katonát volt képes szállítani. Az egyetlen megépült példány ma a Wright-Patterson támaszponton, a légierő múzeumában látható.

Convair XC-99 (Airliners.net)

Most persze bárki jöhet azzal, hogy ezek egy vagy két példányban megépült, kísérleti gépek vagy prototípusok voltak. Bezzeg az Airbus, az eljutott a szériagyártásig és már utasokkal repül, elsőként a világon. Hát nem, nem és nem! Ide tessék figyelni:

Bréguet 763 Provence

Az ötvenes-hatvanas években az Air France ezzel a típussal repült Algériába. A gép beceneve ("Deux Ponts") pontosan a technikai jellegzetességére, a két fedélzetes kialakítására utal. Ez bizony egy teljesen széria, utasforgalomban sokáig (a hetvenes évek elejéig) repülő kétszintes repülőgép volt, tehát nem az A380 az első teljes hosszában kétszintes repülőgép, Q.E.D.

Bréguet 763 Provence (Airliners.net)

 

Szólj hozzá!

Címkék: história repülőgép


A bejegyzés trackback címe:

https://route66.blog.hu/api/trackback/id/tr81206894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.